Back home

26 mei 2023 - Corfu, Griekenland

23-05-2023
Paxos- Acharavi (Boot / bus/ bezemwagen)
Niet gefietst dus
Het weer: schitterend. Warm, 26 graden en zon!
We overnachten vannacht in Archaravi in appartement Filorian
Hier begon het allemaal 5 weken geleden...

Lieve allemaal,
Vanmorgen op ons gemakje opgestaan, ontbeten en naar de haven gefietst.
Kaartjes voor de goede boot hebben we al, maar gisteren vroeg de loketmedeweker of we ook kaartjes voor de bus wilden. Je kon zo van de boot met de bus richting vliegveld. Eerst zeiden we nog, nee nee, we fietsen wel. Maar ja, in ons hoofd was het eigenlijk al klaar. We hadden al bedacht dat gisteren de laatste fietsdag zou zijn, Fietsen op Corfu vanuit Lefkimmi naar Acharavi was zeker 80 km met nog wat heuvels. Een bus doet daar zeker 2 uur over, dus best wel een afstand. Bovendien hadden we onszelf ook nog een paar dagen een ligbedje aan zee beloofd.
Als we gingen fietsen, konden we dat hoogstens nog een dagje doen. Want inmiddels hebben we ook vliegtickets geboekt. Vrijdag vliegen we terug. Eens komt er toch een eind aan.

Zo gezegd, zo gedaan. We kopen smorgens in de haven nog 2 buskaartjes tot het vliegveld van Corfu. Dat scheelt 40 km fietsen. Het laatste stuk fietsen we dan.
Zo was de bedoeling. Maar de laatste dagen gaat het toch allemaal wat anders dan wij denken. Waar dat nou aan ligt?

De boottocht is heerlijk. We hoeven niet met de fiets en de tassen te sjouwen, dat wordt allemaal voor ons gedaan. We varen met de Flying Dolphin, een soort snelboot, vrij klein. We zitten voorop, haren in de wind , en varen binnen het uur naar Lefkimmi. Het is heerlijk op het water.Mooie blauwe zee, mooie blauwe lucht.
Dan komen we aan in de haven en de bus staat klaar.
De chauffeur is echter niet zo blij met onze fietsen. Die moeten nl onderin de bus. Hij houdt een heel verhaal over de wielen die eraf zouden moeten, nou, dat hebben we nog nooit gedaan en leek ons ook niet zo nodig. Uiteindeljjk gaf ie het op en gooide onze fietsen zo'n beetje onderin de bus. Duw en trekwerk, en ja ze zaten erin. Mopper, mopper (de chauffeur)
Wij gingen maar snel in de bus zitten, niet op letten.
Na een dik uur kwamen we aan bij de luchthaven, fietsen uit de bus, tassen eruit.
Ging allemaal prima. We kregen wel een cultuurshock te verwerken. 5 weken geleden was er bijna niemand bij het vliegveld. Toen we aankwamen was alles leeg. Een handjevol mensen, waaronder wij.
Nee, dan nu. Zover je kon kijken, taxi's, huurauto's , touringcars. Hordes toeristen!
Wat is hier gebeurd? Corfu is ineens 1 groot vakantie eiland geworden! Dat moeten we even op ons in laten werken. Wij zijn rust en stilte gewend de afgelopen weken....
We tuigen onze fietsen weer op, maar op het moment dat we weg willen fietsen voor nu echt het laatste stuk, zie ik, dat het display van mijn fiets niet werkt. Dat is toch vreemd. Batterij eruit, batterij er weer in. Alle knopjes geprobeerd, hij deed helemaal niks meer. En dan kan je dus niet meer fietsen.
Fietsenmaker Stamatis gebeld, hij had een adresje in de stad van een collega, daar moesten we even laten kijken.
Dat was wel 5 km verderop, en fietsen zonder batterij lukt wel op vlakke stukken, maar een heuveltje op is niet zo prettig!
Uiteindelijk vinden we de fietsenmaker  die bekijkt alles van alle kanten, maar komt er ook niet uit wat er nou aan de hand is. Hij stapt zelfs op zijn fiets om ergens anders een batterijtje voor de display te halen. Dit gaat hem niet worden. Wij dachten eerst kabeltje los of zo, maar het blijkt toch iets ingewikkelder.
Uiteindelijk bellen we fietsenmaker Stamatis maar, dat het hem niet gaat worden. Hij stuurt een medewerker om ons op te halen.
Dit is wel erg. Een soort bezemwagen dus.
Gelukkig gebeurde dit op Corfu en konden we dus gebruik maken van zijn service. Overal anders was dit een serieus probleem geweest. Een geluk bij een ongeluk dus, maar toch erg jammer.
Een uurtje later komt zijn busje eraan, de fietsen, tassen en wij worden ingeladen en zo eindigd onze tocht een uur later in Acharavi.
De fietsen worden keurig afgeleverd bij de fietsenzaak en wij bij ons hotel.
Superaardig is iedereen voor ons. De medewerker die ons zo netjes heeft opgehaald, wilde helemaal de route weten. Overal woonde wel een familielid, en dat hebben we meer gehoord de afgelopen weken. Ben je daar geweest...oh, daar woont oom/ tante/ vader/ moeder enz.
Fijn, dat Stamatis die ophaalservice biedt, bij pech. En dat ze ons een warm welkom gaven, ondanks de kapotte fiets. Geen woord erover. Ze brachten ons zelfs naar het hotel. Nee, geen denken aan, we mochten echt niet gaan lopen.

Het hotelappartement was geboekt voor die dag dat we de verkeerde boot namen. Haha, dat wist de medewerkster nog. Verzetten was geen enkel probleem, dat we langer wilden blijven ook niet.
Een korting kregen we zelfs. En wat bleek, voor 50 euro appartement aan zee voor 2 personen ( 4 sterrenhotel) met een ontbijt waar je u tegen zegt.
De volgende ochtend lopen we nog even langs Stamatis. Nee, het was niet duidelijk waar de storing van de display vandaan kwam. Zelfs in de computer konden ze dat niet zien, voor ons zal het een raadsel blijven...we geven hem een fles wijn voor de supergoede service en nemen afscheid.
Wij gaan nu 2 dagen relaxen op ons strandbedje. Er is zon, er is zee. Even bijkomen voordat we terug vliegen naar huis.
We kijken terug op een fantastische, supermooie vakantie. Een vakantie om in te lijsten. Wat hebben we genoten van het mooie land en de gastvrijheid van de mensen hier!

We hopen dat we jullie in onze verhalen een beetje meegenomen hebben op onze vakantie. Griekenland is echt meer dan de moeite waard om eens te bezoeken. We hadden een fietsrouteplan  maar hebben het uiteindelijk een beetje anders gedaan. De route gaandeweg aangepast aan onszelf. Maar dat gaf niks, we hebben zoveel gezien en beleefd!
Heel erg leuk dat jullie meegelezen hebben allemaal!
We kijken er naar uit weer naar huis te gaan, en iedereen weer te zien. Bedankt allemaal!

Liefs, Gerrit en Maureen

1. Arie Bal:
    26 mei 2023
    Goede reis naar huis en bedankt voor jullie verhaal. Supper
  2. Henk en Geeske:
    26 mei 2023
    Jullie belevenissen waren erg leuk om te lezen, Gerrit en Maureen. Jullie kunnen terugkijken op een heerlijke tijd. Dat neemt niemand je meer af.
    En Maureen, je hebt talent voor schrijven!
  3. Judith:
    26 mei 2023
    Wat een fijne fietsvakantie :) leuk meegelezen te hebben! En wat fijn dat de Grieken zo vriendelijk en behulpzaam zijn. Een hele goede terugreis gewenst!
  4. Willem:
    26 mei 2023
    Jullie hebben een prachtige reis gemaakt.
  5. Anne Doeleman:
    26 mei 2023
    Heerlijk om mee te lezen met wat jullie allemaal meemaken daar! Fijne laatste dagen daar en een goede terugvlucht!
  6. M. Bakker-Puijk:
    26 mei 2023
    Goede reis naar huis. Genoten van jullie verhalen en wat een avontuur
  7. Dinie:
    26 mei 2023
    Bedankt voor het meefietsen . Een geniet nog van het mooie weer.
  8. Gerda en Marinus:
    26 mei 2023
    Jullie bedankt voor de prachtige verhalen.Goede reis.
  9. Henriët:
    26 mei 2023
    Fijn weer op huis aan vandaag, bedankt voor het delen van de reisverhalen en mooie foto's. En zelfs op de laatste dag beleven jullie nog weer iets wat niet gepland was. 😆
  10. Henk en IJmie:
    26 mei 2023
    We hebben weer genoten van jullie avonturen. Jammer dat jullie naar huis gaan !
    En inderdaad een prachtig land wij zijn er ook geweest. Wel thuis
  11. Willie:
    26 mei 2023
    Gerrit en Maureen, wat een prachtige reis, avontuur hebben jullie beleefd, en wat was het genieten om door middel van je fantastisch verhalen dit te lezen.
    Dank jullie wel, ja Maureen je hebt zeker talent!
  12. Hennie S:
    26 mei 2023
    Vond het echt fantastisch om jullie belevenissen en verhalen te lezen. Goede terugreis en tot gauw.
  13. Annemarie:
    26 mei 2023
    Wat een mooie avonturen hebben jullie weer beleefd! Het was leuk om mee te lezen, elke keer weer afwachten wat jullie beleefd hadden. Goede terugreis!
  14. Erna:
    26 mei 2023
    Wat een bijzondere vakantie hebben jullie gehad. Ik keek elke dag uit naar jullie belevenissen.
    Goede terugreis
  15. Saskia:
    26 mei 2023
    Wat hebben jullie een prachtige vakantie gehad!! Bedankt voor alle mooie verhalen!!
    Wel thuis!!! 🏠
  16. Ria Rietveld:
    27 mei 2023
    Het was genieten van jullie verhalen! Bedankt. Goede reis naar huis.
  17. Gerard Biersteker:
    27 mei 2023
    Was leuk om te lezen en goeie terugreis!
  18. Jan en Gerrie:
    27 mei 2023
    Wat een.prachtige reis hebben jullie gemaakt.Nog even relaxen en dan naar de kids.Liefs van ons Jan en Gerrie
  19. Aaltje BOUW:
    30 mei 2023
    Jullie zijn al weer thuis, maar wil jullie toch bedanken voor de leuke reisverhalen.