sivota

24 mei 2023 - Sivota, Griekenland

21-05-2023
De 34e dag alweer dat we fietsen! Wat gaat de tijd snel.....
Kanali- Sivota      83 km......Ver hoor!!
Hoogtemeters: 1311
We overnachten in een appartement Xanthi, de fietsen blijven buiten tegen het muurtje staan.
Het weer: Vanmorgen toen we wakker werden kwam de regen naar beneden, oh oh, regenspullen maar weer aan!

Lieve allemaal,
Gistrravond zagen we dat we dinsdagavond terug kunnen vliegen naar Nederland. In principe kan dat, maar er mag niks tussenkomen....we denken- als alles loopt zoals het moet- dat wij maandag aankomen op Corfu. Dan nog naar het noorden fietsen voor de fietsenmaker, de bus terug naar het vliegveld...het kan allemaal net! We gaan dan ook pas de terugvlucht boeken, eerst zeker weten dat alles goed gaat, want het is wel allemaal net aan.
In de regen vertrokken we, nagezwaaid door onze Nederlandse buren. Zij hebben de hele ronde door Griekenland gefietst en gaan nu terugfietsen via Albanie- Kroatie enz maar Nederland. Zij hebben ligfietsen.
Al snel nadat we vertrokken waren, hield de regen op, dus jasje weer uit.
De temperatuur is aangenaam en we fietsen via de ons al bekende route richting Sivota. Bepaalde punten herkennen we nog wel, helaas waren we toch wel even vergeten hoe hoog het hier nog was, en hoe enorm het heuvelt hier. Dat viel ons wel wat tegen.
Onveranderd mooi is het onderweg.
We kijken nog even binnen bij een oud grieks kerkje. Heel klein en heel mooi. De deur is open, we kunnen erin. Er staan misschien 20 stoelen, meer niet. Verder veel iconen, ze hangen aan de muur en er zijn schilderingen op de muur. Ook de wierookvaatjes hingen er, de geur ook.Er hing nergens een bordje hoe oud het kerkje is.
Als we verder fietsen, houden we steeds zicht op de zee, hoe hoog of hoe laag we ook zijn. Bloemen in bloei, honden liggen veelal te slapen aan de kant van de weg  dus een rustige dag vandaag!
We pauzeren bij een taverne, en laden onze batterij weer bij. Hard nodig met al die klimmetjes!
Aan de wand hangen ingelijste LP's van artiesten uit de jaren 60/ 70. Mijn LP uit de zolder doos van Stevie Wonder hangt er ook tussen. Een leuk begin van  een gesprekje. De eigenaar zelf speelt in een band, zijn dochter is zangeres. Regelmatig heeft hij optredens, vertelde hij.
Nadat wij en de batterijen weer volgeladen zijn, gaan we vol goede moed verder.
Bij Parga is het enorm druk, veel toeristenbussen, enorm veel auto's. Het is voor het eerst dat we zien dat het ergens druk is!  Hier sliepen we 4 weken geleden op de heenweg in alle rust...
De weg naar boven...dat waren we even vergeten..zo steil! Op de heenweg was het natuurlijk een afdaling, nu andersom. Om hoog dus en dat viel lang niet mee.
Blij, dat we bij de benzinepomp van de heenweg waren, haha, toen hadden we geen stroom meer..we hebben een hoop bijgeleerd! We fietsen er maar snel voorbij.
Moe kwamen we aan in het dorpje Sivota.
We kregen een hartelijke ontvangst bij ons appartement, even douchen en dan lekker eten!

Liefs, Gerrit en Maureen

1. Tineke van der Vinne: