Hoge bergen, stijle dalen

2 mei 2023 - Vasiliki, Griekenland

01-05 -2023      Veerboten staken!!!!!!!!!
Rondje Vasiliki- Nidry   55 km
1140 hoogtemeters
Het weer: 16 graden, bewolkt, af en toe een spatje regen

Lieve allemaal,

Vanaag staken de veerboten dus echt. Hoe erg kan je het hebben. Een prachtig Grieks eiland en je kan er niet af. ik zou zeggen "Goed bezig jongens, nog even door staken".

Vanmorgen na het ontbijt maakt Gerrit een fietsroute op Google Maps naar Nidry.Een havenplaats aan de oostkant van het eiland.
De heenweg gaat binnendoor, over leuke landweggetjes. We heuvelen weer omhoog, om ons heen kilometers olijfbomen. Op een gegeven moment komen we in Syvros langs een bio factory voor olijfolie.  Leuk, je kon er kijken en we worden warm welkom geheten. De olijvenfabriek zit in een schuur, er staan allerhande machines. De man geeft ons  in beknopt engels een uitleg, ook vertelt hij dat hij zichzelf engels heeft geleerd. Hij was tot zijn 12e naar school gegaan. Zijn vrouw was de baas, maar hij was wel al 38 jaar met haar getrouwd, haha, zijn vrouw kwam ons nog een schaaltje olijfolie met brood en een paar olijfjes brengen, ze was heel vriendelijk. Haar man praat vol passie over zijn bedrijf en wij leren een hoop.
We kopen een klein flesje drank na geproefd te hebben , lekker hoor!
Hierna fietsen we door en zien een bordje met de watervallen van Dafni, we lopen er even heen om te kijken en gaan dan weer door. Zo gaat het langzaam verder omhoog, steeds hoger. De omgeving veranderd, waren er eerst nog olijfbo.en, nu fietsen we langs grote rotsblokken. Het blijft wel groen om ons heen. De wolken komen ook steeds lager, donkergrijs soms met af en toe een spatje. We merken ook dat het kouder wordt. Dan is er nog een laatste dorpje met maar een paar huizen. Tot nu hadden we nog een redelijk goede asfaltweg, maar die veranderd nu in een klein paadje. Omhoog gaat nauwelijks meer lukken, maar...we zijn boven! Poeh...en nu weer naar beneden.
Als je dan denkt dat je naar beneden zoeft, heb je het mis. Het is oppassen geblazen, we zitten op 700 meter, met onder ons enorme rotsen , ravijnen en bossen.
Dat zag je toch niet zo erg toen we omhoog fietsten, gelukkig hebben we geen hoogtevrees. Je kunt je het niet voorstellen...zo diep.
Het pad is wel asfalt, maar met de gebruikelijke kuilen en er liggen veel losse stenen op de weg. Dus we dalen heeeel langzaam af. Het is ondertussen ook koud, zo hoog daar!
Heel langzaam dalen we en alles om ons heen wordt weer lichter. De rotsen minder hoog, de bomen weer meer en lieflijke bloemetjes in de berm. Ineens komt er een groep geiten voor en achter mijn fiets langs, dat was even schrikken, maar ze waren ook snel weer weg!
Onderweg zien we regelmatig kleine kapelletjes en kerkjes. Ook staan er kleine gedenkhuisjes langs het pad. In sommige zit een foto, in andere brand een kaarsje.
Het was een lange afdaling en erg spectaculair. We hebben het erg koud en zitten verstijfd op de fiets.
Blij dat we weer beneden zijn. In Nidry vinden we snel een grillhouse, waar we met een kop thee en een bord gyros weer een beetje bijkomen.
Hierna fietsen we over de gewone weg terug, zo snel mogelijk!
Nog even tassen pakken en morgen met de boot naar Kefalonia!

Liefs, Gerrit en Maureen