The lighthouse

2 mei 2023 - Vasiliki, Griekenland

Vasiliki- the light house ( vuurtoren) 35 km
Het weer : bewolkt, 18 graden, zo nu en dan een spatje regen.
Overnachten 2 nachten in Meltimi studio's.

Lieve allemaal,
Een extra dagje nu op Lefkas, ook weer een mooi eiland.
We gaan vandaag fietsen naar de vuurtoren. Deze staat bovenop steile, witte rotsen  op 60 meter hoogte.
Deze Kaap is sinds de oudheid bekend en werd zelfs door Homerus beschreven in zijn verhalen. Volgens de Griekse mythologie sprongen mensen vanaf hier naar beneden om van hun liefdesverdriet verlost te worden.

Voor de zekerheid nemen we de regenjas maar mee, het ziet er niet geweldig uit buiten. De temperatuur is wel goed, 18 graden kan er goed mee door.
Al snel heuvelen we omhoog, we raken eraan gewend, maar ook nu: lang omhoog.
De omgeving blijft prachtig, ook al is het nu zwaar bewolkt en voelen we een spat regen.
Het is een rustige dag, weinig verkeer, wat motorrijders, een paar andere dagjesmensen.
In de bocht voor de vuurtoren staan veel mensen bij elkaar te kijken, het blijkt een mooi uitzichtpunt, je ziet de vuurtoren van ver op de Kaap liggen.
Bij de vuurtoren zelf indrukwekkende krijtrotsen, een hele diepte. De vuurtoren zelf is een gebouw uit 1890, wij vinden het niet heel bijzonder. De rit heen en terug was prachtig!
Onderweg slaan we nog even af naar een oud klooster: St.Nikolas van Ira. Het is een grieks- orthodox kerkje uit 1799. Als we aan komen fietsen worden we hartelijk welkom geheten. The church is open...
Het is een heerlijke rustige plek,het kerkje zelf is heel klein, erg mooi van binnen! Helaas is het verboden om foto's te maken!
Erom heen ligt een mooie kloostertuin en een leuk winkeltje erbij met eigengemaakte producten. We bedanken hartelijk voor het bezoek en fietsen terug naar ons appartement.
Morgen gaan we met de veerboot naar Kefalonia, althans dat was het plan. We horen net dat de veerboten morgen staken, gelukkig kunnen we een dagje langer hier blijven!
Liefs, Gerrit en Maureen

1. Herman en Ge Bijtelaar:
    2 mei 2023
    Wat maken jullie mooie fietstochten. Leuk om zo met jullie mee te reizen. Ook wij genieten van het lezen ervan. Wij wensen jullie nog een hele fijne tijd. Hartelijke groeten.