Oversteken tussen twee golven

18 mei 2023 - Nafpaktos, Griekenland

15-05:
Patras- Nafpaktos     27,1 km
De route voor vandaag is plat!!👌

Het weer: zonnig en warm, 28 graden, maar toch ook bewolkt en een fris windje zo nu en dan. Wat wisselend dus!
We overnachten bij studio Magnolia, en de fietsen...tja..die moeten dwars door het huis, trap op, 2x door een smalle gang, trap weer af, en dan staan ze in de achtertuin, waar zogenaamd niemand komt en het een uur later helemaal vol zit😳

Lieve allemaal,
Vanmorgen na een heerlijk ontbijtje eerst maar eens op zoek naar een fietsenmaker. Stamatis op Corfu had nl gevraagd of we de remblokjes wilden laten vervangen, die had hij ons ook meegegeven.
Hier in Patras is een fietsenwinkel, dus wij erheen. De remblokjes van Gerrit zijn fiets zijn vervangen (was twijfelgeval) die van mijn fiets waren nog niet nodig. Your wife is a good driver! Dat zei de fietsenmaker tegen Gerrit. Hahaha, ik neem het compliment graag in ontvangst!
Hierna gaan we weer terug naar het hotel, ook zo simpel niet te vinden met al dat 1 richtingsverkeer. De reden dat we teruggingen was nl dat ik mijn fietssleutel kwijt was. En ik wist zeker dat ik hem nog had vanmorgen!
En inderdaad, de receptiemedewerker had hem gevonden! Ik was erg opgelucht! Niet dat ik hem gebruik, mijn slot zit nl zo vast, ik krijg dat sleuteltje er niet eens goed in. Maar ja , ik wil straks ook die fiets weer netjes afleveren, dus met sleutel.
Zo, dit hield natuurlijk wel wat op allemaal, maar hierna konden we toch echt op weg voor de oversteek van de golf van Patras met de golf van Corinthie.
Hier is een hoge brug tussen,  de Rio Antirriobrug . De totale lengte is 2.880 meter met een breedte van 28 meter voor in totaal twee keer twee rijstroken.
Die brug zie ik echt niet zo zitten. Het waaide ook nog eens heel hard!
We kiezen er dus voor voor om met de veerpont te gaan, dat kan ook. Alleen weten wij natuurlijk niet vanaf welke plek die gaat.
Na wat heen en weer fietsen in de haven zien we 3 veerboten op een rij liggen. Op 1 daarvan staan wat auto's en lopen mensen. We fietsen er heen, de mensen van de boot willen net de trossen losmaken als ze ons zien. Ze wenken ons, dat we snel moeten zijn, dus we fietsen zo de boot op. De klep van de boot gaat achter ons omhoog en hij vaart weg.
We hebben geen kaartje, niks, en geen flauw idee op welke boot we zitten en waar we heen gaan.
Gelukkig gaat dat allemaal goed, en komen we keurig aan de overkant.
Met een lekker zonnetje fietsen we langs de golf van Corinthe naar Nafpaktos.
Het is geen lange rit, dus smiddags even boodschappen doen, we kunnen zelf koken. Daarna even sightseeen.
In Nafpaktos is een erg mooie haven met veel leuke vissersbootjes. De haven is al oud, ( 1407)en heeft de vorm van een hoefijzer . Ook is er een mooi oud havenhoofd, daarnaast is het strand.
Boven Nafpaktos is nog een mooie burcht.
Wij bekijken het haventje, lopen even over het strand en gaan dan lekker terug naar ons appartement.
Vanaf ons balkon kijken we op een dansschool, kinderen worden gebracht en opgehaald, net als bij ons. We koken ons potje, lezen een boekje en drinken een wijntje. Prima zo!

Liefs, Gerrit en Maureen

1. Henk en IJmie:
    18 mei 2023
    Mag ook wel een keer een beetje relaxed. En dat alles goed verloopt . En geen honden!!