Twee gezichten.

15 mei 2023 - Kalavryta, Griekenland

12-05:   Diminitsa- Kalavryta       46 km
Het weer: half zon/ half bewolkt, 18 graden
We fietsen vandaag tot op 1225 m!
Hoogtemeters: 952
Aantal aanvallen van honden: 3
We overnachten bij Family's House

Lieve allemaal,
Na een lekker ontbijt vanmorgen stappen we weer op de fiets , een pittig dagje tegemoet!
Het eerste deel gaat nog redelijk vlak, maar dan begint een heuse klim naar 1200 meter, gevolgd door een steile afdaling naar het dorp Kalavryta.
Voordat we de echte klim maken, worden we nog zo'n beetje van straat geplukt door een griekse duitser. Die man vindt ons leuk  haha en komt gezellig bij ons zitten als we koffiedrinken. We hadden een gezellig gesprekje, en tussendoor vertaalde de man alles wat er gezegd werd tegen andere mensen. Tja....
Hierna ging het naar boven dus..de berg op. We fietsen over een mooie asfaltweg, weinig auto's, veel schapen en wel heel vervelende honden!
Tot 3x toe zijn we groepjes honden tegengekomen, die vreselijk blaften en achter ons gaan gingen. Echt eng. Ze zijn meestal met een groep, 3 of 4 honden en ook nog eens van die grote! Die gaan harder dan wij kunnen fietsen. Met mijn Dazer kan ik er hooguit 1 verjagen, niks aan. Die Dazer hou ik dan ook strak bij me. Echt eng zijn ze. Uiteindelijk laten ze ons wel gaan, nog wel!!!!! Het zijn de honden die bij mensen horen, die het ons zo lastig maken, boerderijhonden/ schaapherdershonden. Er zijn ook zwerfhonden. Die liggen vaak langs de kant van de weg en kijken gewoon een beetje suf naar ons.
De route is verder prachtig, het landschap ook. We zien op de toppen zelfs sneeuw liggen!
We zijn blij als we boven zijn, en dan de afdaling naar beneden..brr..zo koud! We dalen af tot in het dorp Kalavryta. ( 711 m)
Onderweg komen we langs een herdenkingsplek/ monument uit de 2e wereldoorlog. In dit dorp zijn in de 2e wereldoorlog alle mannelijke inwoners door de Duitsers vermoord als wraak op een overval door Griekse verzetstrijders.
Het is een indrukwekkende rij namen, de leeftijden staan er ook bij. Zo jong nog.
We bezoeken het monument en staan er een ogenblik bij stil. Later komen we erachter dat op diezelfde dag/ nacht ook de kerk en het klooster in vlammen opgegaan zijn. De vrouwen en meisjes werden opgesloten in de school, en die werd ook in brand gestoken. Overal in het dorp zie je monumentjes, een museum is er ook.

Kalavryta is ook weer een bergdorpje. Het ziet er heel gezellig en gemoedelijk uit. Een dorp met 2 gezichten dus.
Nadat wij onszelf weer op orde hebben gebracht, gaan we even het dorpje in.
We blijven hier 2 dagen. Morgen willen we met het treintje een oud klooster bezoeken. Hopelijk lukt dat deze keer, want ook nu moeten we een eindje lopen vanaf het treintje om het te vinden.
Een toeristische dag dus morgen!

Liefs, Gerrit en Maureen

1. Dinie:
    15 mei 2023
    Prachtig, om jullie zo te kunnen volgen. Geniet van jullie “rustdag” morgen.
  2. Gerda Kroon:
    Marinus en Gerda,
    Wat een avonturen maken jullie mee. Het ontneemt jullie gelukkig niet het genieten van natuur en cultuur.
    Wij blijven jullie volgen.
  3. Hennie:
    15 mei 2023
    Brrrrr niks aan honden!!! Gelukkig laten ze je nog steeds gaan!!! Geniet van je rustdagje