Woord van de dag

20 april 2023 - Acharavi, Griekenland

Acharavi

Temp: 18 graden, zonnig!😎

Lieve allemaal,

Vanmorgen hebben we heerlijk buiten ontbeten op ons dakterras! Het is heerlijk voorjaarsweer, mooie blauwe lucht en er schijnt een vriendelijk zonnetje. In de verte zien we de bergen van Albanie liggen. Daar ligt nog sneeuw op de toppen.

Gisteravond hebben we bedacht dat we toch maar wat Grieks moeten leren, we hebben daar nu toch wel even de tijd voor en het staat ook wel netjes als je iets kunt antwoorden in de taal van het land.
Kalimera, Kalispera ( van de reclame) dat wisten we al. We kiezen voor dank je wel: echaristo! Best een ingewikkeld woord. We oefenen ermee in de supermarkt en bij de ober op het terras. Mensen vinden dat erg leuk en helpen ons met de uitspraak.

Vandaag gaan we een rondje fietsen op onze e-bikes. Even uitproberen. We besluiten om naar de hoogste bergtop in de omgeving te gaan, de Pentakrator. Hier heb je een mooi uitzicht en er staat een klein oud kerkje. Het is ook mooi in de buurt, ongeveer 20 km heen en 20 km terug.
Ik hoor iedereen al denken, nounou...wat een eitje. Dat dachten wij ook! Maar..dat viel toch nog wel wat tegen. Die berg was nl 950 meter hoog, en wij zijn aan het strand, dat is 0 meter.
Dat werd dus klimmen geblazen, en ondanks de e- bike moesten we echt nog wel ons best doen🤔. Ach ja, alle begin is moeilijk.
De route erheen was prachtig. Onderweg toch even de weg gevraagd aan een Griekse man, helaas..wij zagen een weggetje wat er leuk uitzag, daar gingen we heen...om vervolgens weer bij die Griekse man uit te komen. Ai ai, we zijn hem maar hard voorbijgefietst!
Hoe hoger we kwamen, des te meer rotsen. Maar ook mist...weg was de zon, en dan voelde je de kou.
Eenmaal boven hadden we ook geen uitzicht, alles dik in de mist. We liepen een rondje om het kerkje heen, dat was dicht, zo jammer.
Even gelunched op een bankje, en toe ineens trok de mist op. De zon kwam weer tevoorschijn en we konden genieten van een werkelijk prachtig uitzicht!
Hierna afdalen was ook een kunst. Alles waar we ons voor in het zweet geheistert hadden, moest nu naar beneden. Te hard kon echt niet, de weg was niet zo goed, veel gaten en scheuren in het asfalt, dus voorzichtig aan. Het was wel erg koud dat afdalen. Zo blij dat we weer in het dorp waren!
Eerst maar lekker aan de koffie en opwarmen in de zon.
We moeten nog wel even wennen aan de e- bike, maar op onze eigen fietsen was dit ons echt niet gelukt!
Morgen gaan we nog een ander rondje uitproberen. Voor vandaag was dit genoeg!

Liefs, Gerrit en  Maureen