Let op de streepjes

26 april 2023 - Párga, Griekenland

Corfu Stad- boot naar Igoumenitsa- fietsen naar Parga. 35 km met de boot, 55 km met de fiets.
Het weer: 18 graden, deels bewokt/ deels zonnig. Fijn fietsweer!
Overnachting vanavond: Hotel Maistrali, Parga
Fietsen gaan netjes in de garage.

Lieve allemaal,

Vanmorgen zeiden we Corfu vaarwel. Wat een heerlijk eiland, lang niet alles gezien, maar wel erg genoten!
We varen met de ferry naar het vaste land. Echt een grote veerboot, veel vrachtverkeer, wat personenauto's en wij. We hebben nog geen andere fietsers gezien!
We blijven buiten aan dek totdat we niks meer van Corfu zien. Brr..op die open zee is het koud en winderig. Gelukkig kan je er ook heerlijk binnen zitten.
De oversteek duurde 1,5 uur. Ons eerste zicht op het vaste land van Griekenland: hoge heuvels!!
We fietsen door het havengebied en zijn al gelijk goed op route. Het heuvelt er flink op los! We hebben steeds prachtig uitzicht over de zee en alle baaitjes. Zo schitterend, we stoppen dan ook veel om foto's te maken.
We fietsen omhoog , onder ons diepe dalen met enorm veel bomen. Indrukwekkend. En altijd weer die zee...mooi blauw!
Hoe hoger, hoe rotsiger.
En die e- bike, nou, die heeft er ook zwaar mee met al die kilo's op de bagagedrager.
Als je denkt, dat we relaxed over die heuvels zoeven, vergeet het maar. Het is flink trappen, venijnige klimmetjes zijn het en ook mooie lange afdalingen. Vergeet niet door te trappen, want dan sta je stil.En zie dan maar weer op gang te komen, dat valt echt niet mee!
We ontdekten ook, dat het een goede zaak is om de accu in de gaten te houden.
Met al die opstijgingen gaat dat best hard nl. Zet hem ook niet in de turbo, dan kom je vrij makkelijk boven, maar dan is wel je batterij leeg. En precies dat laatste gebeurde. Midden in een klimmetje, pats, accu leeg. Dat was balen. Dan kun je dus geen kant meer op en wordt het duwen.
Gelukkig was er na 1 km een benzinestation, maar 1 km omhoog duwen valt niet mee.
Het was aan de buitenkant een modern benzinestation, dus wij dachten...we eten een hapje, drinken er wat en ondertussen kan mooi die accu bijladen. Ach, wat een pech!
Stel je voor: je komt binnen in een soort shop, vitrines: leeg. Diepvrieskist: dicht. Oude kassa op de toonbank en niemand aanwezig. We lopen een zaaltje in, daar zat een man. Wij vroegen om de accu's te laden, er kon er maar 1, er waren geen stopcontacten zei die man. Wij kijken om ons heen en zien toch echt lege stopcontacten. Tja, daar kon die man ook niet omheen, en al brommend vond ie het dan toch wel goed dat die accu's allebei aan de stroom gingen. Nee, eten was er niet. Een pakje sap konden we nog wel krijgen en we mochten zelfs gaan zitten in dat zaaltje. Daar zaten we dan, braaf te wachten totdat er weer stroom in de accu's kwam. We voelden ons wel een beetje stom.Het is toch wel even wennen nog, zo'n e- bike.
Al die tijd dat we daar zaten kwam er geen enkele klant langs. We snapten ook al niet, dat daar een benzinestation stond, er was bijna geen verkeer nl. Mooie brede asfaltweg, en er rijdt niemand.
Beetje vreemd allemaal, maar na een uur vonden we het genoeg en met iets meer stroom in de accu fietsen we de laatste 10 km naar ons hotel. Dat hotel ligt in Parga, een  schilderachtige plaatsje. Parga heeft een leuke en gemoedelijke sfeer. Het ligt prachtig tegen een berghelling, natuurlijk!!

De gekleurde huizen van het plaatsje aan zee geven het een geweldige uitstraling. De terrasjes zijn gezellig en er zijn veel kleine, leuke winkeltjes . Savonds eten we heerlijk bij een italiaans restaurant met een geweldig uitzicht op de zee en een mooi verlicht eilandje.
Wat een mooie plek is dit weer!

Liefs, Gerrit en Maureen

1. Tineke van der Vinne: